- Vad tyckte pressen om
"Petri Tårar"?
Kritikerna var nedgörande kritiska mot regissören
Erich
Hörtnagl och hans debutfilm Petri tårar.
Recensionsrubriker som "Obegåvat och pinsamt" (SDS),
"En medeltidskalkon" (Arbetet), "Klumpig dialog i
kärlekssaga" (DN), "Kalkon med snopp och tuttar"
(iDAG)
och "Medeltida filmmörker" (GP) talar sitt tydliga
språk.
Försonande drag hittade recensenterna i en skicklig
scenografi, duktiga klädskapare och ett snyggt foto.
Den
som fick utstå hårdast kritik var Carl-Einar
Häckner, i
mindre grad Izabella Scorupco, medan flera menade att
filmen slösade bort talanger som Rolf Lassgård
och
Marianne Hedengrahn.
Helena Lindblad, DN: "Att regissören Erich
Hörtnagl
vågar trampa medeltida mark är modigt, men
dumdristigt.
Sedan Monty Python-humorn en gång för alla
totalt
underminerat den sortens miljö blir nu de burleska
scenerierna och fysionomierna ofrivilligt komiska,
särskilt
i kombination med en bitvis klumpig dialog och grovt
tillyxade karaktärer. Filmen spretar åt flera
håll samtidigt,
buskis, försök till ett elegant
förvecklingsdrama och
känslig kärlekssaga, utan att Hörtnagl riktigt
bestämt sig
för en riktning. Men intrigen i Petri tårar, som
bygger på
en kortnovell av Peter Kihlgård med samma titel, är
fyndig
och drivet berättad. En historia som Hörtnagl
broderat ut
med en kärlekskrank borgmästarson (Häckner) som
sörjer
sin döda fästmö, men samtidigt dras till den
Tintomara-
liknande främlingen spelad med självsäkerhet
och
övertygelse av Izabella Scorupco."
Jan-Olov Andersson, AB: "Regissören Erich
Hörtnagl
har haft svårare att hitta en kontinuerlig stil för
sin film.
Ibland är allt övertydligt, som i en barnfilm. Men
med
jämna mellanrum tar han oss också med in i
sexorgierna i
ett badhus. De scenerna känns mest som en ursäkt
för att
Scorupco (främst) och andra kvinnliga skådisar ska
få visa
tuttarna. Sensualismen är totalt frånvarande,
regissören
borde kanske ha tjuvtittat på tunisiska Halfaouine -
bakom
slöjan före inspelningen.
Scorupco är, faktiskt, mer övertygande som man
än
kvinna. I rollen som Carla får hon mest gå omkring
och se
söt ut. Och även hennes repliker låter
stundtals mer nutid
än medeltid. Om Häckner är filmens katastrof,
finns i
gengäld några starka birollsfigurer."
Gunnar Rehlin, iDAG: "Alltnog - Petri tårar är
alltså en
riktigt dålig film. Att den trots det får 'i' (ett
i) beror till
stor del på att Rolf Lassgård spelar rikemannen som
ska
klås på pengar. Honom är det alltid kul att
beskåda, även i
sammanhang som Petri tårar.
I övrigt får vi se en ofta osammanhängande
historia med
gapande logiska luckor (varför tar det t ex en gång
en hel
natt att rida från en strand till stadsporten, medan det
nästa
gång är möjligt att springa sträckan
på några minuter), en
klaustrofobisk scenografi, som ofta utspelas i ett
förvirrande mörker, en oerhört konstig blandning
av
nästan barnslig humor och försök till s k mustig
realism
(komplett med likmaskar och bisarra sexorgier inne på
ett
badhus) och ett komplett misslyckat försök att
göra en film
som både ska vara rolig och spännande (den är
intetdera).
Izabella Scorupco är söt och en inte oäven
aktris, medan
hennes motspelare Carl-Einar Häckner - tja, han borde
nog
inte ha öppnat munnen. Dels låter det hela tiden som
om
han läser sina repliker innantill, dels framstår
hans
göteborgska som oerhört apart (speciellt ställt
i relation till
de dialekter hans far, Lassgård, och andra i hans
omgivning talar). Instruerad av en tuff regissör
skulle
Häckner kanske kunna vara bra - i det här
sammanhanget
är han det definitivt inte."
Bo Ludvigssson, SvD: "Ambitionsnivån är
sympatisk.
Men Hörtnagl förefaller osams med sig själv
när det gäller
hur att få det uppsluppet dåraktiga att stillna i
grundtemats
allvar. Han väljer farsartade grimaser och
burleskerier,
fastnar också med ena benet i sagoäventyrets
actionfälla
och får ingen fason på kärleken. Petri
tårar påminner lite
om några Decamerone-tablåer, om Ronja
Rövardotter och
Hans Alfredsons Vargens tid.
Långfilmsdebuterande Erich Hörtnagl, som är
filmutbildad i Italien och verkat som regiassistent vid
åtskilliga svenska inspelningar, är dock bekväm
i det rent
filmtekniska hantverket och förmår skapa
rumsillusioner
med Jan Olof Ågrens dekor och Gunilla Nordlunds
kostymer. Bildmässigt är det därför
objektivt sett inte
mycket att klaga på; här finns avskurna perspektiv
och
mättade färger i fotografen Rolf Lindströms
suggestiva
ljusdunkel långt borta och nära. Ibland blir det
riktigt
stämningsfullt mellan ekande kyrkorum och urtida
raukar.
Men också tillgjort i bilder och situationer utan
djupare
uttryck och riktigt flyt. Kostymfilmen är en
besvärlig
genre."
Mats Johnson, GP: "I filmens reklammaterial berömmer
Hörtnagl personkemin mellan sina två unga
stjärnor -
tyvärr sprakar det inte så värst uppe på
bioduken. Petri
tårar är nämligen en långtråkig och
pratig film som spretar
åt för många olika håll.
Äventyrsdrama, kärleksfilm och
komedi kryddat med malplacerade sexscener. Karaktärer
introduceras för att sedan mystiskt försvinna ur
handlingen. Ett tag trodde jag att detta öde även
drabbat
den ridderlige Mark men till slut dök han upp bredvid
en
gotländsk rauk.
Annars börjar filmen inte så oävet. Scenografin
känns
medeltida autentiskt skitig och persongalleriet är av
det
mustiga slaget."
Bertil Palmqvist, Arbetet: "Det hela är i och för
sig
snyggt gjort. Inspelningen skedde på Gotland så en
hel del
hjälp med medeltidsstämningen fick man.
Men scenografen Jan Olof Ågren och kostymmakerskan
Gunilla Norlund har ändå fått ligga i och Rolf
Lindström
har snyggt fotograferat deras mödor.
Rolf Lassgård som stor och bullersam borgmästare tar
ut
de svängar som finns i manuset och Lasse Pöysti
gör en
festlig figur som skojarens medhjälpare.
Överhuvud taget är rollbesättningen
generöst tilltagen,
Marianne Hedengrahns kåta nunna och Jan Malmsjös
tyska rikemanskrämare för att nämna ett par.
Tyvärr kan inte ens så rutinerade rävar
rädda detta
ambitiösa men omöjliga manus.
Slutresultatet blir något som bra mycket liknar en
medeltida kalkon."
Jan Aghed, SDS: "Väl släppta så långt som
till
inspelningsmiljöerna, en blandning av gotländska
raukar,
Visby ringmur och ateljé, lyckas regissören
Hörtnagl och
hans skådespelare till fullo infria de misstankar som
någon
produktionsansvarig i tid borde ha hyst om att det hela
riskerade att likna buskis och amatörspektakel. Vilket
det
mycket riktigt gör. Jan Malmsjö har en skonsamt liten
roll,
men andra kapaciteter, Rolf Lassgård som gniden och
despotisk borgmästare och Marianne Hedengrahn som
kättjefull nunna, tar väl till vara rikliga
tillfällen att verka
malplacerade, för att utrycka saken milt. Den
sistnämnda
har den tunga plikten att hamna i sketcher som tyder på
att
Hörtnagl inspirerats av den burleska erotiken i
Boccaccios
'Decamerone'.
Inspirerats är kanske inte rätta ordet;
slutresultatet är
obegåvat och pinsamt, på sin höjd något
för den tyska
mjukporrmarknaden, som likaså borde vara en given
adressat för de fjantiga, groteskt anakronistiska
sexscenerna under och ovanpå Östersjön mellan
Isabella
Scorupco och Carl-Einar Häckner. Skådespeleri
är det inte
någonsin fråga om från någondera
hållet: bägges insatser i
den vägen förtjänar en barmhärtig tystnad.
Och filmen gör
anspråk på samma behandling."
Tillbaka