- Vad tyckte pressen om
"Min store tjocke far"?
För filmens självbiografiska manus står
författaren,
dramatikern och skådespelaren Magnus Nilsson (f
1947).
Han hade tidigare bl a skrivit pjäserna Guds
djärvaste
ängel och Knäckebröd och
hovmästarsås. 1987 skrev han
en kortare novell om sin barndom som fick namnet "Min
store tjocke far". Den vidareutvecklades till en pjäs
med
samma titel, som uruppfördes 1988 av Unga Riks i regi
av
Finn Poulsen. Pjäsen spelades även under hösten
1992 för
utsålda hus på en teater i Odense, där den
blev en stor
framgång hos både publik och kritiker.
Filmmanuset till Min store tjocke far är en
självständig
version av pjäsen, med helt ny dialog och helt nya
scener.
Den 16 maj 1991, samma dag som filmmanuset låg
färdigt, drabbades Magnus Nilsson av en
hjärnblödning.
Han återhämtade sig dock och har fortsatt sitt
författarskap.
Regissören Kjell-Åke Andersson (f 1949) hade
tidigare
gjort ett tiotal filmer för Sveriges Television bl a
som
fotograf och manusförfattare tillsammans med
regissören
Kjell Sundvall. Samarbetet dem emellan resulterade bl a i
TV-filmerna Vi hade i alla fall tur med vädret (1980),
Jackpot (1980; Prix Italia-vinnare 1981), De unga
örnarna
(1982) och Oldsmobile (1982). 1983 gjorde Andersson och
Sundvall biograffilmen Lyckans ost (1983/20). Hans
första
egna produktion som regissör och fotograf blev
dokumentärfilmen Bristningsgränsen (1987), om
gruvstrejken i England. Därefter följde TV-filmen
Bumerang. 1988 debuterade Kjell-Åke Andersson som
långfilmsregissör med filmen Friends (1988/10) efter
en
pjäs av den japanske författaren Kobo Abe.
Huvudrollsinnehavaren Rolf Lassgård fick sitt
genombrott som filmskådespelare med rollen som Tjaffo
och guldbaggebelönades för sin prestation. Han
etablerade
sig senare framför allt som polis i svensk film, bl a
genom
rollen som Gunvald Larsson i sex filmatiseringar av Maj
Sjöwalls och Per Wahlöös brottsromaner.
Min store tjocke far spelades in på den
sörmländska
landsbygden, bl a vid Runtuna kyrka, under sommaren och
hösten 1991.
När filmen visades i Norge rönte filmen mycket
stor
uppskattning i den norska pressen.
Vid de nordiska filmdagarna i Lübeck 1993 fick filmen
ett delat förstapris på 25.000 D-mark. Juryn
motiverade
utmärkelsen med att de ville belöna en film som "med
ett
självständigt och kreativt språk speglar
samhället och både
estetiskt och innehållsligt öppnar nya
perspektiv".
Filmen bytte under produktionen producent. Den förste
producenten, Omega Film släppte projektet till
MovieMakers.
Tomas von Brömssen gör en liten statistroll som
en
något disträ kypare på ett stadshotell.
Även
manusförfattaren Magnus Nilsson agerar statist i samma
scen, som baskerförsedd gäst.
Av de svenska filmer som hade premiär under
hösten
och vintern 1992-93 handlade hela fyra stycken om
relationen mellan far och son: Söndagsbarn (1992/13)
av
Daniel Bergman, Dockpojken (1993/6) av Hilda Hellwig,
Morfars resa (1993/2) av Staffan Lamm och Min store
tjocke far. Detta uppmärksammades i en artikel av
Ingrid
Hagman i Chaplin (nr 241/1992), där hon gjorde
följande
analys: "Samtliga filmer berättar om pappor som
är
frånvarande, antingen kroppsligen eller själsligen,
och om
sönernas stumma längtan efter dem. Om små
pojkar som
tidigt lär sig tygla sin kärlek, tiga om sin
längtan, svälja
sin sorg.
Sammantaget utgör de fyra filmerna ett slags
sorgeskrift
över mansrollens livsfientliga begränsningar - men
det
faktum att söner över huvud taget formulerar sin
känslor
inför pappor är förstås ett löfte i
sig. Ty genomgående är
också oförmågan till kommunikation mellan
männen i
familjerna. Det är säkert ingen slump att samtliga
filmer
har sparsam dialog.
Från grekerna, över Shakespeare och framåt
är historien
full av uppgörelser mellan män och pojkar. Fäder
som
ställer hårda krav och utsätter barnet för
svåra prov för att
utröna om det kan bemästra sin (kvinnliga)
rädsla.
Samtidigt förkroppsligar fadern/mannen
samhällsnormerna och traditionen, och blir ett hinder
för
den nya generationens försök att bryta ny mark.
Därför
måste fadern besegras - och godkänna sonens
maktövertagande.
I höstens fyra filmer finns stråk av detta
klassiskt
manliga: hur ska jag duga i pappas ögon? Men
långt
starkare hörs frågan: Pappa, vem är du? Och
i
förlängningen - vem är du i mig?"
Tillbaka