- Vad tyckte pressen om
"Seppan"?
Uteslutande lovord föranledde denna TV-serie från
1986,
som klipptes om till långfilm och biografvisades
året efter.
Alla kritiker var överens om att Agneta
Fagerström-Olsson
hittat en äkta, osentimental ton i sin uppenbart
självbiografiska barndomsskildring.
Barnskådespelarna
hyllades för sitt inlevelsefulla spel, som särskilt
framträdde
i närbild. De enda invändningarna var att tempot
möjligen
var för långsamt, åtminstone för
biografvisning.
Jacob Branting, AB: "Påståendet att film är
bäst på bio
är ingalunda någon självklarhet, men när
nu Seppan
föreligger för biografdukarna är jag
benägen att hålla med.
Det finns en liten risk med att berättartempot har
denna
kärleksfulla långsamhet 120 minuter i sträck.
Men den
balanseras mer än väl av hur fenomenalt dessa
barnskådespelare låter sina ansikten i närbild
bli scener,
där livets gång noteras utan pålagd hinna av
moralism;
klarögt, nyfiket. Det är inte ofta man ser en film
så fri från
sentimentalitet, och ändå så varsam om sina
människor
och så ömsint mot sin miljö. Att säga att
den handlar om
sexuellt uppvaknande och socialt medvetande vore ju inte
fel, men otillräckligt. Den har kvaliteter nog för
att kunna
sägas handla om att finnas till."
Bernt Eklund, Expr: "En viss typ av TV-film går inte
på
bio. Den arbetar med ett slags förgrovat bildspråk,
extrema
närbilder och genomförd övertydlighet.
Egentligen
fungerar stilen inte i TV heller. Seppan är inte en
TV-film
av den sorten. Den har ett långt mer sofistikerat
bildspråk.
Den använder sina mirakulösa barnskådespelare
på ett
mycket nyansrikare sätt. När jag nu för
första gången ser
den i stort format kommer jag att tänka på en film
som
Agneta Fagerström-Olsson var inblandad i för tio
år sedan
- den gången som skådespelerska. Filmen hette
Slumrande
toner och gjordes av Johan Bergenstråhle och var till
innehållet i alla meningar olik Seppan. Men den kröp
lika
nära inpå sina människor, gjorde
åskådaren delaktig på
samma sätt.
För det är ju miraklet med Seppan att när man
ser
barnen och deras liv och död i bruksmiljön i
Tullinge, så
känner man igen sig. Det var så det var. Även
om det bara
fanns något enda finskt invandrarbarn i ens skola eller
om
man aldrig behövde diskutera Guds existens
därför att
någon kompis dött. Eller om egentligen det mesta
såg
annorlunda ut och de händelser som hände alltid var
andra
händelser. Ändå är det samma sak -
stämningarna, det
osentimentala sökandet efter nycklarna till vuxenheten
och
livet. Det gick fram i TV - det känns tydligt på
bio."
Elisabeth Sörenson, SvD: "I förgrunden finns barnen
-
och de ger anledning till att travestera Hjalmar
Söderberg:
att vara barn var för djävligt. Ibland kan man tycka
det är
underligt att barn överlever med själen i
behåll - om än
ofta sargad. En inte ringa del av såren tillfogar de
varandra. Agneta Fagerström-Olsson döljer inte
sådana
sanningar, vilket inte betyder att hon svartmålar.
Hon
levandegör sitt minnes bilder och de rymmer alla sorts
känslor. Genom den brokigt internationella värld
hon
skildrar går också breda stråk av humor - och
strimmor av
kärlek på olika plan. Seppan är en
känsligt genomförd
filmisk berättelse med väl beräknade
avvägningar mellan
tystnader och alldeles naturliga repliker, mellan
uttrycksfulla närbilder och tillvaratagna långa
linjer i
slättlandskapet.
Den har några dramatiskt starka scener, men det som
dröjer sig kvar är kanske ändå de
stillsammare, mer
inåtvända sekvenserna, som då en liten flicka
förgäves
försöker få igång ett samtal med sin
mamma som är mer
intresserad av att prova klänningar och avfärdar
varje
spelöppning. Filmen kommer sina medmänniskor så
nära i
sådana ögonblick. Tilläggas skall att Agneta
Fagerström-
Olsson respekterar även sin publik: hon lämnar
alltid
något åt åskådaren att fylla i. Man
får vara med."
Tillbaka