- Debatten
kring "Räven"
Inspelningen av Räven var planerad att omfatta 30
inspelningsdagar, motsvarande 3,5 Mkr, och var därmed
en lågbudgetproduktion.
I Stockholm sågs filmen av cirka 500 besökare
på två
veckor. Därefter plockades filmen ner från
repertoaren.
Men filmen hade också förespråkare. Britta
Svensson
(Expr 23.10.1986) fann Räven vara värd en
Ehrenrettung:
"Filmen är inte alls så dålig som kritikerna
skriver." Hon
tyckte Räven var spännande och bra gjord och att
den
borde ges en ny chans på biograferna.
I DN (28.10.1986) attackerade regissören Staffan
Bengtsson filmkritikernas perspektivlöshet och
snålhet i
mottagandet av Räven: "Man kan säga att Clas
Lindberg
försökt sig på två saker. Dels har han
velat göra en uttalad
genrefilm. Dels har han velat belysa en allmängiltig
moralfråga. Tyvärr har han inte helt gått i
land med
uppgifterna även om han i många avseenden
definitivt
tangerat filmberättandets klassiska språk.
Räven ställer
helt enkelt vissa löften för framtiden i utsikt.
För
filmkritiken ser det däremot dystrare ut. Filmen tycks
vara
ett område som dagstidningarna slutgiltigt gett upp. Det
är
särskilt tragiskt för svensk film, eftersom vi
så innerligt
hade behövt en konstruktiv dialog mellan filmskapare
och
filmkritiker om den svenska filmens dödläge."
Helena von Zweigbergk tog i Chaplin (nr 207/1986)
Clas Lindbergs film till utgångspunkt för en
diskussion om
långfilmsdebutanternas produktionsvillkor.
Inspelningsledaren Kerstin Eriksson var kritisk mot
producenten: "Clas kunde inte med sin minimala
erfarenhet överblicka den här inspelningen. Där
skulle det
behövts en stenhård producent, en som verkligen
engagerade sig och höll i allting. (-)
Det var också idiotiskt att vi inte hade någon
riktig
scripta. Det belastade Clas omedelbart. En rejäl
scripta
som vet hur man klipper tar bort väldigt mycket
tankearbete från regissören. (-) Nu efteråt
förstår man att
det hade varit ett väldigt stöd. (-)
Det var svårt att åstadkomma ett positivt klimat
när alla
var rasande på [producenten] Moviemakers. Samtidigt
är
det så ont om jobb att alla är ganska trevliga
när
producenterna kommer ut. Det kan reta gallfeber på
mig.
Alla är störtförbannade men ler ändå.
Det beror väl på att
alla vill ha jobb."
Lasse Lundberg, Moviemakers, producent och klippare,
ansåg inte att det var fel att arbeta utan scripta:
"Tjejen
som skötte sminket, arbetade också som scripta. (-)
Att
utesluta scriptan är ett sätt att förbilliga.
Sminkklaff,
klädklaff, scriptaklaff, det hör ju ihop. Clas har
också klart
för sig vad han vill göra, han behöver inte
brottas med
sådana problem. Vinklar, idéer och sådant
var redan
bestämt." Dessutom menade Lundberg: "I Sverige har
regissören 'final cut' och det anser jag vara felaktigt.
Det
måste vara den som satsar pengarna som ska ha det
mesta
att säga till om. I det här fallet inte Moviemakers
utan
Svensk Filmindustri. SF skulle ha kunnat gå in och
säga
att vi vill ha de här förändringarna. Vi har
fortfarande ett
slags regissörskult."
Producenten Per Berglund, representant för
huvudfinansiären SF, var den som tillsammans med Jonas
Cornell under sin tid som producent på Filminstitutet
i
början av 80-talet drog fram Räven-projektet. Sedan
deras
mandat upphört "lade vi Räven i knät på
Moviemakers.
Sedan gick det några år innan det hände
någonting.
Efter ett tag blev vi knutna till SFs
produktionsavdelning som konstnärliga rådgivare.
Då drog
vi fram Räven igen, och dessutom ytterligare ett
projekt
som inte blev av. Räven blev av, beroende på att
Moviemakers hade jobbat med den under tiden. (-)
I efterhand har vi insett att, liksom Hanserik
Hjertén
skrev i Dagens Nyheter, det var vansinnigt att låta
en
debutant pröva sig fram på ett material som
kräver en
nyansering i handlaget som bara en Hitchcock klarar av.
Räven skulle ha varit en femte film för Clas,
först skulle
han ha lärt sig att tackla filmmediet."
Tillbaka