- Vad tyckte pressen om
"Gott om pojkar, ont om män?"?
Gott om pojkar, ont om män? fick en blandad kritik. De
flesta kritikerna tyckte att ämnet var intressant och
värt att
diskuteras ytterligare. Ett flertal kritiker var tveksamma
till
vad de uppfattade som förutsägbarhet och
generaliseringar
i filmen. Många tyckte också att "krigaren" - den
typ av
man som symboliseras av Sankt Göran - hyllades
överdrivet mycket av Ahrne och Robert.
Bernt Eklund, Expr: "Könsroller och
mansmyter - åtskilligt har sagts i ämnet
tidigare.
Och skinheads och kustjägare har
mobiliserats förr.
Ändå känns det här nästan nytt.
De båda kvinnorna studerar intresserat -
och i alla möjliga sammanhang - drakdödare och
spelevinkar. Deras slutsatser är ofta roliga men
aldrig
elaka. En del medsystrar kommer till och med att tycka att
nyfikenheten är alltför förstående, gissar
jag. (-)
Inledningen är suverän. Så småningom
mattas berättarkoncentrationen något, men helheten
förblir
engagerande.
En del kommer att bli provocerade, andra
roade - alla kommer att finna underlag för uppiggande
samtal."
Jan Söderqvist, SvD: " Gott om pojkar -
ont om män? visar sig vara en dokumentärfilm som
är mer
intresserad av att resonera än av att docera. Här
finns en
genuin nyfikenhet på, för att inte säga
attraktion till
manligheten och dess riter och mysterier. Lika mycket som
den berättar om mannen berättar filmen om
kvinnans
frustration och fascination inför en lika
näraliggande som
otillgänglig värld. (-)
Vad som kan vara aningen frustrerande
med filmen är dess ovilja att ta någon sorts
samlande grepp
kring de manlighetens problem som omtalas. Även om
just
sagorna är Roberts specialitet, kunde man gärna mer
än
bara snudda vid en sociologisk aspekt av saken."
Helena Lindblad, DN: "Ahrne och Robert
hyllar framför allt krigartypen, symboliserad av
riddaren
Sankt Göran. Han står för mod, laganda och
handlingskraft. Att det är egenskaper som är
önskvärda
hos alla människor är ganska självklart. Men
när de låter
krigaren exemplifieras av unga kustjägarsoldater
känns
typindelningen och diskussionen om legitimerat våld
väl
grovhuggen. Och när påståenden som att
'jägarsoldaternas
terminologi om sex och död inte är
kvinnoförnedrande' och
'kvinnogrupper, till skillnad från manskollektiv,
stöter ut
dem som är vackra och begåvade' görs till
sanningar, tar
man sig för pannan.
Men bortsett från enstaka utvikningar är
Gott om pojkar - ont om män? en modig film som
vågar
polarisera könsrollerna och ifrågasättta
vedertagna
sanningar om män och kvinnor utifrån båda
könens
perspektiv, utan att för den sakens skull
ifrågasätta
feminismens landvinningar. Det bästa är att den
faktiskt
låter männen själva besvara frågan i
filmens titel, och att
den lyfter fram män som förstått att våld
och män som
sviker också är mäns problem."
Chi An Gramfors, AB: "Marianne Ahrne
har gjort en rolig film som visar på olika sätt att
bli man.
Det är välgjort. Roligt ihopklippt med många
effektfulla
kontraster. Men onödiga iscensatta händelser och
påtagligt
arrangerade bilder stör helheten. Den jungianska
analytikern Rigmor Robert beskriver verklighetens män
genom myterna (-). Men analysen känns alltför
begränsad
och enkelspårig. Världen och människorna
är mer
mångfasetterade än vad som görs gällande
här.
Diskussionen i filmen kring kvinnligt och
manligt känns alltför kategorisk och sker i
svepande
ordalag. I tider då synen på könsrollerna
börjar luckras upp
upplevs Rigmor Roberts ord som innehållslösa.
Medverkandes hemsnickrade samhällsanalyser och
slutsatser utan grund får stå helt oemotsagda."
Sven E Olsson, Arbetet: "Den här
mansskillningen i fyra klassiska mansmyter är ju
både
fantastisk och fantasieggande till de bakgrunder som
Rigmor Robert så flyordat och beläst stakar ut
för oss och
för kompisförstående Ahrne, men det som
så långt är
filmens kvalitet och originalitet blir snart dess
tillkortakommande och rigiditet. Och det både till sak-
och
till filmframställningen.
Jag kommer snart på mig själv med att
sitta och smågarva åt det kvalificerade - och jag
menar
kvalificerade, också i mer än innebörden av
det
lärdomstyngda - skitpratet kring 'Krigaren' som
'står för de
klassiskt manliga värdena: mod, laganda och
handlingskraft'.
Det blir inte mindre fnissvärt, när Ahrnes
ofta primitiva bilder förgylls av Roberts lika
entusiastiska
som förenklade haranger om manligt och kvinnligt samt
av
en militaristisk propagandatalande kustjägarofficer.
Det här känns på samma gång
fördomsfullt och aningslöst, ytligt och
oförlöst. Och, förlåt
mig arma karl, även en smula gumsjukt.
Men på den vägen går denna film,
från
skinnskallar till diktare. Rigmor Robert pressar in dem
alla
in i sina förvägsgjorda mallar, till bilder som mer
ofta blir
illustrerad föreläsning än övertygande
illustration av
teserna som borde bevisas.
Som utgångspunkt för en efterföljande
debatt i ett TV- eller skolsammanhang är filmen
förmodligen tillräckligt tvärsäker för
att utlösa en rad av
åsikter och motfrågor.
Men på bio utläser den mest min genans
över att torftigheten både i analysen och i
filmspråket står i
så negativt förhållande till den kompakta
anspråksfullheten
hos Robert & Ahrne."
Tillbaka