- MAMMA
-
- I en biosalong visas Dimmornas
kaj. Några unga
filmälskare talar ljudligt om det de ser och om
filmkonsten
i allmänhet. Ljuset i salongen tänds, och en
kvinnlig
vaktmästare kommer in. Hon skäller ut dem som
stört
föreställningen.
I foajen fortsätter de unga att diskutera. Det är
Gerd,
Barbro, Ilse, Arne och Jan. Gerd får frågan hur
mycket
borgarblaskan betalar henne för en recension. 15
kronor,
svarar hon.
Barbro talar drömskt om att intervjua Jean Gabin. Gerd
vill intervjua Jean-Louis Barrault. En riktigt manlig
stjärna, säger hon.
Sedan följer filmens förtexter.
Gerd skriver. Hennes lilla dotter Nelly sitter tyst i en
korgstol.
Mamma skrev dagbok under kriget, berättar en
röst.
Efter kriget blev hon sjuk. Jag vet inte vad som
åstadkom
hennes sjukdom. Hon ville göra film. Hon ville så
mycket.
Frankrike augusti 1939 anger en text.
Gerd är i Frankrike med sin man, David, som är
bildkonstnär. Han målar medan hon intervjuar
filmpersonligheter som Jean-Louis Barrault.
När Gerd och David stiger på tåget för
att resa hem, får
de skilda platser. Gerd hamnar i en kupé mitt emot en
ung
fransman, Pierre. I en öppen vagn blir David bekant
med
en annan svensk, Müller.
Mellan Gerd och Pierre uppstår kontakt som snabbt
växer till intensiv samhörighet likt kärlek vid
första
ögonkastet. Det ofrånkomliga avskedet blir
smärtsamt,
innan han kliver av för att åka vidare till tyska
gränsen
På däcket till en färja berättar
Müller för David och
Gerd att tyskarna gick in i Polen i natt.
Hemma i Stockholm arbetar Gerd och några vänner
med
en kortfilm. De är rika på entusiasm och fattiga
på pengar.
Samtidigt kämpar Gerd för att få göra en
långfilm för ett
kommersiellt filmbolag. Hon har sökt uppbackning av
regissören Bosse som berömmer hennes manus.
Gerd ligger på sin säng. David sitter bredvid. Att
skiljas
för en mans skull, när man bara har tagit honom i
handen,
säger David. Är det inte lite överspänt?
Jag kan inte
kompromissa, säger Gerd.
Gerd och Nelly tar farväl av David som är
militärklädd.
Han ska resa norrut för att försvara Sverige.
Ständigt framträder Pierre för Gerds inre
syn.
Gerd återser Müller som nu är strängt
engagerad i
hjälparbetet för krigets offer.
Gerd har fått företräde hos filmbolagets
ledning.
Herrarna berättar artigt att de främst är
inriktade på
lustspel. De kan också tänka sig någon
beredskapsfilm.
Min film är i hög grad en beredskapsfilm, säger
Gerd.
Herrarna undrar om den möjligen har en passande roll
för
Sickan.
Gerd träffar Bertolt Brecht och diskuterar arbete med
honom.
Tyskarna har ockuperat Danmark och Norge. Gerd
skickar i väg Nelly från stan. Du kommer att
få roligt i
Gnesta med de andra barnen, säger Gerd när de skiljs
vid
tåget.
Tillsammans med ett par väninnor besöker Gerd ett
badhus. Det är så svårt att klara av en
situation, som
uppstått genom Pierre, utan Pierre, säger hon. Hans
namn
täcker allt jag har gått miste om - katt, film,
kärlek.
Bosse berättar för Gerd att filmbolaget satsar dels
på
linjen lustspel, dels på linjen ångest/frihet. Men
nu är det
så att i år blir det bara en
ångest/frihet-film - och den ska
Bosse själv göra. Han erbjuder henne att arbeta som
scripta
på inspelningen. Upprörd avvisar hon anbudet.
Gerds inre röst berättar om skilsmässan
från David: Den
kommer att bli klar i november, således två
år och några
månader sedan jag träffade Pierre - en vacker gest
om man
så vill.
Gerd har börja medverka i hjälparbetet under
Müllers
ledning. Hon beger sig till Långholmen för att
besöka en
tysk fånge. Konstig tysk, säger fängelsevakten.
Han påstår
att han inte är tysk.
Efter en tid kan Gerd återvända till
Långholmen med
goda nyheter. Fångens papper beräknas snart bli
klara.
Anledningen till att han väckte misstänkar är
att han tog
sig in i landet från Norge.
Fången siter hemma hos Gerd. Du har gjort mig
lycklig,
säger hon. Setdan kysser hon honom och börjar
klä av
honom.
Gerds liv ter sig alltmer kaotiskt. Pierre är
fortfarande
en viktig del av hennes kaos.
Stockholm juni 1944 anger en text.
Gerds inre röst berättar att Pierre är död
och fortsätter:
Jag lever bara för Toni och barnet jag ska föda. Jag
bryr
mig inte om något annat.
Rösten framstår inte längre som Gerds, när
den berättar
vidare:
Dagboken slutar i juni 1944. Gerd fortsatte som
filmkritiker på 50-talet. Hon blev sinnessjuk. Hon
förlorade
alla sina vänner. Hon dog 1974. Mamma gjorde aldrig
sin
film.
I en sjukhusliknande korridor sitter en äldre
kvinna.
Tillbaka