- Vad tyckte pressen om
"Flickor, kvinnor - och en och annan
drake"?
Filmen Flickor, kvinnor - och en och annan drake, som kan ses
som en uppföljare på Ahrne-Robèrts Gott om
pojkar - ont om män? (1995/16), väckte en livlig och
stundom hätsk debatt. Alla utom Marianne Ahrne och Rigmor
Robèrt var eniga om att det var en usel film, vissa
hävdade till och med att den var direkt farlig.
"Ulla Wikander, professor i ekonomisk historia, kände sig
förflyttad till 50-talets damtidningsvärld. Kristina
Hultman, utgivare av tidskriften Bang, sade sig vara chockad
och avkrävde Marianne Ahrne en förklaring till
varför personer i filmen tilläts framföra kritik
mot vedertagna feministiska dogmer. Uppenbarligen var Ahrne
för stressad för att mobilisera ett effektivt
försvar. Det är också förståeligt"
(SvD 20.1.1997).
"När jag häromdagen såg Rigmor Robèrts
och Marianne Ahrnes film Kvinnor, flickor - och en och annan
drake, blev jag heligt förbannad - förbannad för
att jag kände mig kränkt som man. Robèrt och
Ahrne försöker ta ifrån mig en del av min
personlighet eller inte bara en del utan flera ganska betydande
delar av min person (-)
Att vara känslosam, medkännande och varm är inte
en kvinnlig egenskap utan en mänsklig - det finns ingen
biologisk eller psykologisk förklaringsmodell som kan
motbevisa detta påstående. För oavsett
psykologi eller biologi så finns det ett samhälle
som formar oss. (-)
Vill vi män kedjas fast vid bilden av män som
hormonstyrda idioter? Vill vi ha kvinnor som bara har till
uppgift att väcka dessa hormonella instinkter till
liv?
Naturligtvis inte och naturligtvis måste vi debattera
detta angrepp på männen - och kvinnorna" (Pelle
Andersson, AB 10.1.1997).
"Direkt otäcka var de hånfulla nidbilderna av
misslyckade, det vill säga 'okvinnliga' kvinnor,
systemanalytikern som inte gillade att vara gravid och lät
maken ta hand om barnet, den spyende flickan i taxin som var
full och aggressiv mot sin stackars, stackars pojkvän och
kvinnan som inte förstod att hon - tydligen till skillnad
från Rigmor Robèrt själv - var för
gammal för att klä upp sig och vara
förförisk.
Varför gör man då en sådan här
50-talsartad kalkon? Ulla Wikander, professor i ekonomisk
historia, påpekade kallt att Ahrne och Robèrt
tillhör den generation som just nu får pengar" (Nina
Lekander, Expr 21.1.1997).
Efter en visning för gymnasieelever vidtog en livlig
debatt: "Det var jobbigt när den där
kvasimänniskan kom in och tolkade allt. Varför fick
vi inte tänka själva? Och alltid satt hon i
något tjusigt ljus och hade liksom en gloria omkring sig.
(-)
Flickorna är upprörda över den kvinnobild som
lyfts fram i filmen. Rigmor Robèrt konstaterar bland
annat att kvinnor i lag ständigt småpratar med
varandra och att tystnad mellan kvinnor tyder på
fiendskap i gruppen.
-Den slutsats man drar är ju att vi kvinnor inte
tänker när vi pratar och att det bara finns rivalitet
och tunt pladder mellan kvinnor, säger Ami Humble. (-)
Ingegärd Rösler-Rosenberg, lärare och
jämställdhetsansvarig på [gymnasieskolan]
Spyken [i Lund] ser filmen som ett tidens tecken.
När arbetslösheten är hög är det ingen
slump att det satsas på en film med biologiska
förklaringsmodeller som kan sanktionera kvinnornas
återtåg till spisen, konstaterar hon. Själv
har hon valt att inte visa filmen för sina elever"
(Lärarnas tidning, nr 9/97).
Den genom filmen ständigt återkommande bilden av en
milt motljusbelyst Rigmor Robèrt på en
sommaräng retade många och Marianne Ahrne gick till
motattack: "I dokumentärfilmer med låg budget
får man ta vädret som det blir. I filmen om män
intervjuas Rigmor inomhus i närbild eller utomhus i
gråväder och blåst. Här är hon
oftare utomhus och ibland i motljus. Varför? undrar man
upprört. För att det råkade vara
strålande sol flera av de dagar jag hade Rigmor till mitt
förfogande. Skulle jag ha väntat tills det
började regna?" (DN 16.2.1997).
Rigmor Robèrt hade en förklaring till den
hårda kritiken: "Det har hänt mig förr att jag
blivit angripen och missförstådd vid seminarier och
debatter. Jag har lärt mig vad för slags smärta
som kan ligga bakom så starka försvarsreaktioner.
För just den person som aggressivt ifrågasatt mig i
gruppen har ibland väntat utanför porten eller
kontaktat mig senare för terapi eller analys. Jag vill
därför undvika hårda och slagfärdiga ord
mot enskilda personer. Mitt yrke handlar om
förståelse - inte debatt" (AB 31.1.1997).
Filmen undgick inte satirikernas intresse. I programmet Freja
sändes 30.1.97 ett inslag med titeln "Träffpunkt Norr
om med Marianne Ahrne". I en sketch av Åsa Asptjärn
och Gertrud Larsson, med en fiktiv Marianne Ahrne som
gäst, stacks en docka föreställande Rigmor
Robèrt med voodoo-nålar. Det uppskattades inte av
filmkonsulent Bengt Forslund, som anmälde programmet till
radionämnden. "Satiren är rena
häxbränningen", menade Forslund (GP 3.3.1997).
Satirikerna blev litet förvånade över den
häftiga reaktionen på inslaget: "I
nyårskabarén vi gjorde i radion i januari åt
vi upp Annika Dopping. Men det var ingen som hade något
emot det" (GP 3.3.1997).
Tillbaka