- Vad tyckte pressen om "Den enes
död ..."?
-
- Den enes död...
mötte ingen entusiasm hos kritikerna.
Sven E Olsson, Arbetet: "Det finns en tunn pillrande
spänning i upptakten till Stellan Olssons nya film,
Den
enes död...
Kameran panorerar långsamt, mycket långsamt, runt
sin
egen axel, vrider sig över de skånska betfälten
och
upptäcker Jan Waldekranz, som går in i historien
och
samhället. Han kunde vara Mannen från vidderna, om
det
inte vore för den vita gabardinrocken och att
Höganäs snart
ligger i vackert blickfång.
Han är straffad den här mannen. (-)
Jag måste tillstå att Stellan Olssons filmatisering
av
Poul Ørums kriminalroman De oförsonliga gör
mig
kluven.
Den är sympatisk i mycket. Aktörerna agerar med
en
säkerhet till miljöer och situationer som just nu
är ganska
sällsynt i svensk film: Waldekranz, Agneta Ekmanner,
Christer Boustedt, Gunnar Öhlund och många fler.
Fotot
är skarpt och doftande exakt, och därigenom
uppstår
ganska ofta ett intressant förhållande mellan
å ena sidan
våldsdramatiken i storyn och de vardagsmiljöer och
den
oskuldsfulla natur som å andra sidan ger stöd
åt
personernas alldaglighet.
Men regissören driver denna 'konkretism', denna
vardagens förtroliga fåmäldhet ett par
snäpp för långt. Det
blir tyst helt enkelt. Trist likaså.
Det är som om han hoppats att de långa
bildinställningarna ska säga oss något som han
själv inte
vetat om.
Men det gör de ju inte."
Kerstin Sedvallson, DN: "En bild av ett litet svenskt
samhälle. Vackert beläget vid havet, låga
trevliga hus,
prydliga trädgårdar. Lugnt och stabilt. (-)
Och där mitt i den lilla orten grasserar ondskan,
grymheten, avunden, missunnsamheten. Där utbryter det
plötsliga våldet men också den oväntade
kärleken .
Det är i dessa bilder av svenska människor i all
sin
skröplighet men också med värme och styrka som
Stellan
Olsson lyckas bäst. Inte minst hans val av
skådespelare ger
filmen liv. (-)
Filmens historia är egentligen ointressant.
Åtminstone
skildras den så och det dröjer över timmen
innan något
yttre skeende inträffar.
Det är nu en gång så att de flesta filmare
är så fästade
vid sina egna bilder att de inte nänns klippa i tid.
Men jag tycker mycket om Stellan Olssons skicklighet i
att fånga människor och deras öden. Replikerna
är
avklippta, svårtydbara och personerna uppträder
töntigt.
Men så är det ju i verkligheten. Det är bara i
Woody Allens
filmer som de neurotiska innemänniskorna är kvicka
och
rappa."
Jurgen Schildt, AB: "I hembygden Höganäs har
Stellan
Olsson förfärdigat fyra långfilmer varav
Deadline blev
hans sävliga men sevärda inlägg om
människan och
bakteriologin och Sven Klangs kvintett den hittills enda
användbara återblicken på det svenska
50-talet. (-)
Som grund har Olsson för dagen använt en roman av
dansken Poul Ørum. Det är en modern deckare i
den
meningen att den är mycket miljö och litet deckare
och att
den levererar fler diffusa frågor än distinkta svar.
(-)
Men tiden går och höstvinden blåser kring
fiket,
konsumbutiken, bensinmacken. Och runt husvagnarna
stryker den grimaserande byfåne som vi trodde
friställdes
av den inhemska filmen för ett kvartssekel sedan, men
som
tydligen inte tappat sugen.
Ljuspunkten i dunklet är Jan Waldekranz, en
skådespelare vars profilering och sträva uttryck
skulle
förtjäna att infogas i en ram av den hållbara
sorten.
Stellan Olssons film erbjuder inte den ramen."
Tillbaka