- Vad tyckte pressen om "Berget
på månens baksida"?
Berget på månens baksida mottogs berömmande av
de
flesta kritiker.
Elisabeth Sörenson, SvD: "Lennart Hjulström och
Agneta Pleijel har lyckats åstadkomma något
så sällsynt
som en intelligent film om kärlek.
Hjulström är regissören, Pleijel svarar för
manuskriptet.
Båda har sina yrkeserfarenheter från andra
områden än
filmens - ändå är Berget på månens
baksida otvivelaktigt
film. Hjulström är teaterman men i den mån hans
film kan
väcka associationer till andra konstarter så är
det inte till
teatern.
Snarare är det tidens måleri man någon
gång får i
tankarna - och tiden är omkring 1880-1890. Hjulström
har
arbetat tillsammans med fotografen Sten Holmberg och
resultatet är utsökt, valörrikt.
Genomtänkta och
genomarbetade kompositioner där ljuset - det
artificiella
likaväl som det naturliga - bär ögonblickets
stämning. Med
samma intensitet som Holmberg i sina bilder tar fram
Hjulströms intentioner förmedlar Gunilla Nyroos
och
Thommy Berggren kvintessensen i Agneta Pleijels text. (-)
Hela filmen är en intelligent diskussion om kärleken
och
dess villkor, vårt sätt att handskas med den - och
med
varandra. Det är en rik diskussion - och den glömmer
inte
barnet; Sonja Kovalevskijs lilla dotter från ett
tidigare
äktenskap. Ett mycket ensamt barn vid sin mammas sida.
Den här filmen kan måhända uppfattas som 'smal'
i så
måtto att den sluter sig kring en klart avgränsad
krets i en
speciell miljö - men jag kan inte finna annat än att
dess
tema angår de allra flesta av oss."
Bernt Eklund, Expr: "Lennart Hjulström debuterar som
långfilmsregissör. Han gör det i det lilla
formatet men med
stor säkerhet, grunden från ett långt och
framgångsrikt
arbete med teater (och TV) visar sig inte bara bära -
utan
bär bra.
Utifrån Agneta Pleijels sparsmakade dialog med Sten
Holmbergs murriga, dämpade bilder bygger han ett
kammarspel med ett stilla yttre och ett häftigt inre.
Gunilla Nyroos imponerar i huvudrollen, intensiv och
rörande i sin storhet likaväl som i sin litenhet.
Thommy
Berggren svarar utan att ta över.
De fungerar som soloinstrumenten i ett musikstycke där
känslorna växer under en lugn yta.
Man längtar till sist efter att fördämningarna
ska brista,
att det levande ska frigöras, I stället kommer
döden - och
det sista ofrånkomliga sveket i filmens andra
undertryckta
kärlekshistoria, den mellan Sonja och hennes dotter
(utmärkt personifierad av Lina Pleijel).
Så sorgligt är det här i världen."
Jan Aghed, SDS: "Agneta Pleijels och Lennart
Hjulströms Berget på månens baksida är
något så sällsynt
som en svensk film som bemödar sig att tala
vuxenspråk
om kärlek och samlevnadsformer.
Dessvärre är 'tala' ett bara alltför passande
ord i
sammanhanget. Ty i denna pjäsförfattaren Pleijels
och
teaterregissören Hjulströms spelfilmsdebut - manus
resp
regi - talas det till max i teaterbundna dialogscener och i
ett vackert men blodlöst konstfoto. (-)
Funnes inte Gunilla Nyroos med sitt levande och
känsliga ansikte i huvudrollen vore filmen nära nog
lika
visuellt spänningslös som välskriven
radioteater.
Inte för att någon realistisk berättarstil
föresvävat
Hjulström, om så varit fallet skulle det ha verkat
ännu mer
bisarrt än nu att filmen kommenteras av ett
berättarjag som
ligger avlidet när den är över; men ett visst
mått av
miljökänsla och en misstro mot rent litterära
konventioner
måste man ändå ha rätt att efterlysa.
Utdelningen är ytterligt mager på bägge
punkterna. En
konvention av det sistnämnda slaget är just greppet
med
Kovalevskijs mediterande röst bakom bilderna, en
själfull,
välavvägt pauserande Dagens Dikt-stämma,
företrädesvis
utbrytande i uppläsning till drömska betraktelser
av
vajande trädkronor.
Berget på månens baksida är i hög grad
ett drama om
sensuell längtan, desperata känslor, passion, om
en
undertryckt och för några svindlande ögonblick
frisläppt
sinnlighet. Men stängde man av ljudet skulle filmen ge
mycket få ledtrådar i den vägen. Och
misstanken att den i
första hand är avsedd att höras
förstärks, på det mest
terroristiska och monotona vis, av Lars-Erik Brossners
musik."
Tillbaka