-
Vad tyckte pressen om "Barna från
Blåsjöfjället"?
Kritikerna berömde mer de goda avsikterna bakom Barna
från Blåsjöfjället än det
färdiga resultatet.
Lars Lönroth, SDS: "Barna från
Blåsjöfjället är en snäll
och vänlig familjefilm, lite menlös i konturerna
kanske,
men med en äkta känsla för sitt ämne: att
skildra en grupp
barn som genom vänskap och sammanhållning
övervinner
alla svårigheter.
Det är bara själva utgångsläget som denna
film har
gemensamt med Laura Fitinghoffs bok från 1907 och den
kända snyftfilmen Barnen från Frostmofjället
från 40-talet.
Sedan syskonens moder dött och myndigheterna hotat med
fosterhem går Blåsjöbarnen, filmen och geten
Gullspira
sina egna och nya vägar. (-)
Sima, som själv varit aktiv filmkritiker, har ofta med
glädje citerat den franske kritikern och regissören
Jean-Luc
Godards famösa yttrande att det inte är någon
kvalitativ
skillnad mellan att skriva om film och att göra film,
utan
bara en kvantitativ sådan.
Det är väl kanske en sanning med vissa
modifikationer.
(-)
Det allra mesta är lustigt och nöjsamt, men
själva
barnen kommer man aldrig riktigt in på livet i denna
'verklighetssaga i gränslandet mellan det sannolika och
det
sagolika', som Sima själv kallar sin film.
Hygglig barn- och familjeunderhållning, alltså.
Varken
mer eller mindre."
Jan Gustafsson, DN: "Det hade känts skönt att
kunna
skriva att Barna från Blåsjöfjället
är en bra film. Nya
svenska filmer för barn eller 'för hela familjen',
som det
heter i annonserna för den här filmen, är
alltför sällsynta.
Därför är det lovvärt att regissören
Jonas Sima har försökt.
Tyvärr har han inte lyckats. (-)
Det är sällan någonting känns äkta.
Filmen lever inte.
Jo, kanske ändå under det korta avsnitt då
norrmannen
Rolv Wesenlund medverkar som flyttbilschaufför. Det
är
komik i den högre skolan. Men det är inte
regissörens
förtjänst.
Denne visar ingen vidare förmåga när det
gäller
personinstruktion. I ett sådant här rapsodiskt
lappverk kan
inte goda skådespelare som Lasse Pöysti m fl
göra mycket
för helhetsintrycket. Det flygs mycket helikopter i
filmen.
Men Barna från Blåsjöfjället lyfter
aldrig."
Kent Hägglund, Ny Dag: Det här är ju i grund
och
botten en väldigt allvarlig historia. I början av
filmen hittar
Sima en fin ton där tokiga skämt och djupt allvar
blandas
på ett fruktbart sätt. Men vartefter filmen
går så blir
Blåsjöbarnen och deras upplevelser allt mindre
betydelsefulla. Intresset och utrymmet tas i stället upp
av
mer eller mindre lustiga mellanspel med konstiga figurer
som barnen möter under sin flykt. Skämten ligger
utströdda litet hur som helst och har ofta ingen relation
till
handlingen. Alltför många av dem är mer
tramsiga än
roliga.
Sämst är slutet. När syskonen äntligen
kommer fram till
Stockholm och tunnelbanebygget - då får de reda
på att
deras pappa inte är kvar där. Redan dagen efter deras
flykt
har han återvänt till hemmet i fjällen. Alla
deras strapatser
är meningslösa, allt det de har upplevt (och vi har
sett)
saknar betydelse. Det är en tragisk situation - eller
kanske
en tragikomisk. Men Sima snuddar över händelsen
och
låter den bara bli en i raden av menlösa och
meningslösa
vitsar."
Tillbaka